Ingen af os kan lide det. Man sidder lige midt i aftensmaden, når telefonen ringer og en stemme i den anden ende af røret spørger: “Træffer jeg Astrid? Jeg vil lige høre dig… Hvad har du af internet hjemme hos dig?”. Disse frustrerende afbrydelser, som vi alle gerne vil skånes for, er nøjagtig årsagen til, hvorfor vi skal diskutere indbound leadgenerering som alternativ til blandt andet det ekstremt forstyrrende cold-kanvas opkald.
Lad dine interessenter komme til dig
Et lead er en person, der på en eller anden måde har udvist interesse for din virksomhed og derfor selv er kommet til dig. Vedkommende bliver først til et faktisk lead, når de aktivt vælger at dele sine informationer med dig. Det kan være, at de har tilmeldt sig dit online kursus, at de har taget en online test på din webside eller downloadet din gratis e-bog. Uanset hvordan de er kommet til dig, så har de gjort det, fordi du tilbyder dem noget, der er tilpas værdifuldt for dem til at de gerne vil give deres oplysninger i bytte for det.
Når en person frivilligt har givet dig sine kontaktoplysninger, er det langt mindre påtrængende at sende dem en mail eller på anden vis tage kontakt til dem. Leadgenerering handler altså i bund og grund om at tiltrække kunder med værdifuldt indhold fremfor at skubbe indhold ud til dem.
Sådan genererer du leads
For at forstå hvordan leadgenerering passer ind i inbound marketing metodologien skal vi gennemgå de forskellige led i processen for selve leadgenereringen. Her er det vigtigt at have styr på leadgenereringens fire grundstoffer:
– En effektiv call-to-action (CTA)
– En landingside der konverterer
– En formular som folk udfylder
– Værdifuldt indhold
En effektiv call-to-action
Når en besøgende opdager din virksomhed via en af dine marketingkanaler, sker det ved at de klikker på en call-to-action (CTA), som er en knap, et billede eller en besked, der inviterer den besøgende til at foretage en handling.
CTA’en leder hen til en landingside, der er designet til at indsamle information om den besøgende i bytte for et særligt tilbud. Det er vigtigt at CTA’en er let at få øje på og inviterer til at blive klikket på.
En landingside der konverterer
På landingsiden får de besøgende mere information om tilbuddet, og der er en form, som de kan udfylde for få fingre i det værdifulde indhold. Landingsiden bør ikke have links, der leder den besøgende videre til andre sider og altså derfor også væk fra din side. Hvis du sørger for ikke at have eksterne links på din landingside, så vil den konvertere bedre.
En formular som folk udfylder
Hvad skal denne formular på din landingside så indeholde? Det handler ikke kun om, hvilke oplysninger om dine leads, som du gerne vil skaffe. Du skal også overveje, hvilke oplysninger, som dine potentielle leads rent faktisk er villige til at give dig i bytte for det indhold, du tilbyder. Skær derfor helt ind til benet og bed kun op de oplysninger, du nødvendligvis har brug for.
Værdifuldt indhold
Indhold, der er værdifuldt for en af dine målgrupper eller såkaldte buyer personaer, er ikke nødvendigvis værdifuldt for en anden buyer persona. Du bør derfor nøje overveje, hvor de besøgende, som du gerne vil tiltrække, er i deres købsrejse. Har de behov for viden, anbefalinger, tilbud, adgang til testversioner eller noget helt fjerde? Overvej nøje, hvilket content offer der er værdifuldt for lige præcis den buyer persona, du gerne vil konvertere til et nyt lead.