Hvad er SEO?

SEO (Search Engine Optimization, Søgemaskineoptimering) er enkelt sagt processen med at forbedre dit website til at øge dets synlighed for relevante søgninger. Jo bedre synlighed dine sider har i søgeresultaterne, jo mere sandsynligt er det, at du får opmærksomhed og tiltrækker potentielle og eksisterende kunder til din virksomhed.

Har du de rigtige betalingsmetoder til din webshop?

Hvorfor er SEO vigtigt for marketing?

Hvordan virker SEO?

 

Sådan kommer du i gang med SEO

Hvorfor er SEO vigtigt for marketing?

Googler du?

Hvad er det første du gør, hvis du står over for et problem, en udfordring eller har brug for en ny marketing idé?

Mit gæt: Du googler

Og vidste du at 89 % af B2B købere og 81 % af online købere gør det samme.

Så de hårde facts er, hvis du ikke er synlig i Google, et det ikke sikkert at din virksomhed kan overleve længe.

Søgemaskiner har kun et enkelt mål. De sigter mod at give brugerne de mest relevante svar eller oplysninger.

Hver gang du bruger dem, vælger deres algoritmer sider, der er mest relevante for din forespørgsel. Og placerer dem derefter, og viser først de mest autoritative eller populære.

Hvis vi skal forklare, hvad SEO er, vælger vi ofte at kalde det en strategi for at sikre, at når nogen googler dit produkt eller din service, finder de dit website.

Men dette forenkler disciplinen lidt. Det tager ikke elementer som forskellige kundeinformationsbehov i betragtning. Det afslører dog sin essens.

Kort sagt driver SEO to ting – placering og synlighed.

Placering

Proces, som søgemaskiner bruger til at bestemme, hvor en bestemt webside skal placeres i SERP’er. SERP er forkortelse for Search Engine Result Page, og er det man ser som søgeresultat for en given side.  

For at levere de rigtige oplysninger til brugerne analyserer søgemaskiner to faktorer:

Relevans mellem søgeforespørgslen og indholdet på en side. Søgemaskiner vurderer det efter forskellige faktorer som emne eller nøgleord.

Autoritet målt på et websides popularitet på Internettet. Google antager, at jo mere populær en side eller ressource er, jo mere værdifuldt er dens indhold for læserne.

Og for at analysere al denne information bruger de komplekse ligninger kaldet søgesalgoritmer.

Søgemaskiner holder deres algoritmer hemmelige. Men over tid har SEO’er identificeret nogle af de faktorer, de overvejer, når de rangordner en side. Vi henviser til dem som placeringsfaktorer, og de er fokus for en SEO-strategi.

Tilføjelse af mere indhold, optimering af billedfilnavne eller forbedring af interne links påvirke din placering og søgesynlighed. Og det er fordi hver af disse handlinger forbedrer en placeringsfaktor.

Synlighed

Dette udtryk beskriver, hvor fremtrædende et bestemt domæne er i søgemaskinens resultater. Med høj synlighed er dit domæne fremtrædende i SERP’er. Lavere søgesynlighed opstår, når et domæne ikke er synligt for mange relevante søgeforespørgsler.

Begge er ansvarlige for at levere de vigtigste SEO-mål – trafik og konverteringer.

Det er endnu en grund til, at du skal bruge SEO.

Disciplinen hjælper dig med at placere dit brand gennem næsten hele kunderejsen.

Til gengæld kan det sikre, at dine marketingstrategier matcher den nye købsadfærd.

Fordi, som Google indrømmede sig selv – kundeadfærd har ændret sig for evigt.

I dag bruger flere mennesker søgemaskiner til at finde produkter eller tjenester end nogen anden marketingkanal. 18 % flere kunder vælger Google frem for Amazon. 136 % flere foretrækker søgemaskinen frem for andre detail websider. Og B2B-købere foretager i gennemsnit op til 12 søgninger, inden de interagerer med et brand.

Hvad mere er, de foretrækker at gennemgå størstedelen af ​​købsprocessen alene.

"Forrester afslørede, at 60 % af kunderne ikke ønsker nogen interaktion med sælgere. Yderligere foretrækker 68 % at lave deres undersøgelser alene. Og 62 % har udviklet deres egne kriterier for at vælge den rigtige leverandør."

Hvordan virker SEO?

Der er tre kernekomponenter i en stærk SEO-strategi

Teknisk setup

Content

Links

1. Teknisk setup

Hver gang du bruger en søgemaskine, leder du efter indhold – f.eks. oplysninger om en given udfordring eller et bestemt problem.

For at dit website skal rangere, skal der ske tre ting:

  1. En søgemaskine skal finde dine sider på Internettet.
  2. Den skal scanne dem for at forstå deres emner og identificere deres keywords.
  3. Den skal  tilføje dem til sit indeks – en database med alt det indhold, den har fundet på nettet. På denne måde kan algoritmen overveje at vise dit website til relevante søgninger.

Det virker simpelt, ikke? Der er intet at bekymre sig om. Når du kan besøge dit website uden problemer, så kan Google vel også?

Der er bare den hage ved det, at en webside ser anderledes ud for dig end for søgemaskinen. Du ser en samling af grafik, farver, tekst med formatering og links.

For en søgemaskine er det kun tekst.

Som et resultat forbliver de elementer, der ikke kan gengives på denne måde, usynlige for søgemaskinen. Og på trods af at dit website ser godt ud, kan Google muligvis ikke se indholdet, eller sagt på en anden måde, det er utilgængeligt.

Billedet er et eksempel, på hvordan en typisk søgemaskine ser en af ​​vores blog sider.

[dsm_perspective_image src=”https://www.cphdigital.dk/wp-content/uploads/2020/12/google-console-1.jpg” alt=”SEO | Hvordan ser Google din side – CPH digital” title_text=”google-console” dsm_rotate_y=”-30deg” align=”center” _builder_version=”4.8.1″ _module_preset=”default” custom_padding=”||20px||false|false” box_shadow_style=”preset1″ dsm_rotate_y__hover_enabled=”on|hover” dsm_rotate_y__hover=”0deg” dsm_rotate_x__hover_enabled=”on|hover” dsm_rotate_x__hover=”0deg”][/dsm_perspective_image]

Det er denne side, hvis du vil sammenligne den med originalen.

Kan du se at der mangler noget? Vores logo bliver ikke vist i toppen, i stedet er der kun tekst. I dette tilfælge “alt-text”. Bemærk elementet markeret med en pil. Hvis billedet indeholdt et vigtigt keyword, som vi ønsker, at siden skal rangere efter, ville det være usynligt for søgemaskinen, hvis ikke vi havde brugt en “alt-text”.

Det er her teknisk opsætning, også kaldet on-site-optimering, kommer i spil. Det sikrer, at dit website og dine sider giver Google mulighed for at scanne og indeksere dem uden problemer. De vigtigste faktorer, der påvirker det, inkluderer:

Simpel URL struktur

Søgemaskiner kan ikke lide at læse lange strenge af ord med en kompleks struktur. Så hvis det er muligt, skal du holde dine URL’er korte. Indstil dem til at inkludere så lidt som muligt, ud over det vigtigste nøgleord, som du vil optimere siden til.

Pagespeed

Søgemaskiner bruger indlæsningstiden, den tid det tager for en bruger at være i stand til at læse siden, som en indikator for kvalitet. Mange elementer på et website kan påvirke det. Billedstørrelse, for eksempel. Brug Googles Page Speed Insights Tool som hjælp til, hvordan du kan forbedre dit website.

Website navigation og links

Søgemaskiner gennemsøger websites som du ville. De følger links. Søgemaskine-crawlere lander på en side og bruger links til at finde andet indhold til analyse. Men som du har set ovenfor, kan de ikke altid se billeder. Så brug altid tekst til navigationen og links.

Sitemap og robots.txt filer

Et sitemap er en simpel fil, der viser alle webadresser på dit website. Søgemaskiner bruger det til at identificere, hvilke sider der skal gennemgås og indekseres. En robots.txt-fil fortæller på den anden side søgemaskiner, hvilket indhold der ikke skal indekseres (for eksempel specifikke politiske sider, du ikke vil have vist i søgningen.) Du skal bruge begge dele for at oprimere gennemsøgning og indeksering af dit indhold.

Døde links og redirects, som ikke virker

Et dødt link sender en besøgende til en ikke-eksisterende side. En ødelagt omdirigering peger på en ressource, der muligvis ikke længere er der. Begge giver dårlig brugeroplevelse, men forhindrer også søgemaskiner i at indeksere dit indhold.

Duplicate content

Sider, der indeholder identisk eller helt identisk indhold, forvirrer søgemaskiner. De kan derfor ikke bestemme, hvilket indhold de skal vise i søgeresultaterne. Af den grund betragter søgemaskiner duplikeret indhold som en negativ faktor. Og når de finder det, kan de straffe et website ved slet ikke at vise nogen af dets sider.

2. Content

Indhold kommer i mange forskellige formater.
Det kan være tekst, som et blogindlæg eller en webside.

Det kan også være en video, produktanbefaling og endda en virksomhedsfortegnelse.

Det hele er indhold.

Og for SEO er det det, der hjælper med at få større synlighed for søgningen.

Det er der to grunde til:

  1. For det første er indhold, hvad kunderne ønsker, når de søger. Uanset hvad de leder efter, er det indhold, der leverer det. Og jo mere af det du udgiver, jo større er din chance for større synlighed af søgningen.
  2. Og for det andet så bruger søgemaskiner indhold til at bestemme, hvordan man rangordner en side. Det er idéen om relevans mellem en side og en persons søgeforespørgsel, som beskrevet tidligere.

Mens en søgemaskine gennemsøger en side, bestemmer den emnet. Analyse af elementer som sidelængde eller struktur hjælper den med at vurdere kvaliteten. Baseret på disse oplysninger kan søgealgoritmer matche en persons forespørgsel med sider, som den anser for den mest relevante.

Processen med at optimere indhold begynder med søgeordsanalyse.

Søgeordsanalyse

SEO handler ikke om at få besøgende til dit websitet. Du vil tiltrække folk, der har brug for det, du sælger, og som kan blive leads og senere kunder.

Dette er dog kun muligt, hvis dit website rangerer efter de søgeord, som folk bruger, når de søger. Ellers er der ingen chance for, at de nogensinde finder dig. Også selvom dit website blev vist øverst i søgeresultaterne.

Derfor starter SEO-arbejde med at undersøge, hvilke sætninger potentielle købere indtaster i søgemaskiner.

Processen involverer typisk identificering af termer og emner, der er relevante for din virksomhed. Konverter dem derefter til søgeord. Og til sidst skal du gå i dybden for at afdække relaterede udtryk, som dit publikum ville bruge.

Med en liste over de vigtigste søgeord er næste trin at optimere dit indhold. SEO’er kalder denne proces en “On-Page optimering”.

On-Page optimering

On-page-optimering, også kaldet on-page SEO, sikrer, at søgemaskiner a.) Forstår en sides emne og nøgleord, og b.) Kan matche den med relevante søgninger.

Bemærk, der stod “side” ikke indhold. Det skyldes, at selvom størstedelen af on-page SEO-arbejde fokuserer på de ord, du bruger, strækker det sig til at optimere nogle elementer i koden.

Du har muligvis hørt om nogle af dem – metatags som titel eller beskrivelse er de to mest populære. Men der er flere. Så her er en liste over de mest afgørende optimeringshandlingerder skal udføres på siden.

Bemærk: Da blogindhold er på rigtig mange websites, fokuserer vi på blog-SEO – optimering af blogindlæg til relevante søgeord, når vi gennemgår disse faktorer. Imidlertid gælder dette råd også for andre sidetyper.

    Søgeordsoptimering

    Sørg først for, at Google forstår, hvilke søgeord du vil have denne side til at rangere på. For at opnå dette skal du sørge for, som minimum, at medtage det vigtigste nøgleord i følgende:

    Sidens titel:
    Ideelt set skal det placeres så tæt på starten af titlen. Google er kendt for at lægge mere værdi på ord i starten af overskriften.

    URL:
    Din sides webadresse skal også indeholde nøgleordet. Ideelt set uden noget andet.
    Fjern også stopord.

    H1 tag: I de fleste CMS’er bruges dette tag som standard til titlen på siden. Sørg dog for, at din platform ikke bruger en anden indstilling.
    De første 100 ord (eller den første paragraf) af indholdet: Når søgeordet er i starten af dit blogindlæg forsikrer det Google om, at dette faktisk er sidens emne.
    Billedfilers navne og ALT tags: Husk hvordan søgemaskiner ser billeder på en side? De ser kun deres filnavne eller ALT teksten. Så sørg for, at mindst et af billederne indeholder nøgleordet i filnavnet og ALT-teksten.

    Meta-title og meta-description tags:
    Søgemaskiner bruger disse to kodeelementer til at vise deres søgeresultater. De viser metatitel som søge resultatets titel. Meta-beskrivelse bliver brugt som den lille uddybning af resultatet under den. Men ud over det bruger de begge til at forstå sidens emne yderligere.

    Alt-teksten, bliver også brugt af tekstbrowsere, vises i stedet for et billede (for synshandicappede besøgende.) Men da teksten ligger i billedkoden, bruger søgemaskiner det også som et relevanssignal. Tilføj også semantiske søgeord – variationer eller synonymer for dit søgeord. Google og andre søgemaskiner bruger dem til at bestemme en sides relevans bedre. Lad os antage, at dit vigtigste søgeord er “Apple”. Mener du så frugten eller tech-giganten bag iPhone? Forestil dig, hvad der sker, når Google finder udtryk som sukker, frugtplantage eller cider i teksten? Så bliver det ret indlysende hvilke forespørgsler, det skal rangeres efter, ikke? Det er, hvad semantiske søgeord gør. Tilføj dem så din side ikke vises til irrelevante søgninger.
    On-Page-optimeringsfaktorer

    On-page SEO handler ikke kun om at fordele søgeord på tværs af siden. Faktorerne nedenfor hjælper også med at bekræfte en sides troværdighed og autoritet:

    Indholdets længde:
    Langt indhold rangerer typisk bedre. Det skyldes, at hvis det gøres godt, vil et længere blogindlæg altid indeholde mere udtømmende information om et emne.

    Externe links:
    At linke til andre relevante sider om et specifikt emne hjælper Google til at forstå emnet yderligere. Plus, det giver en god brugeroplevelse. Hvordan? Ved at placere dit indhold som en værdifuld ressource.

    Interne links:
    Disse links hjælper dig med at øge placeringen på to måder. Den ene tillader søgemaskiner at finde og gennemgå andre sider på websitet. Og to det viser de semantiske relationer mellem forskellige sider, hvilket hjælper med at bestemme relevansen for søgeforespørgslen bedre. Som regel skal du medtage mindst 2-4 interne links pr. Blogindlæg.

    Multimedia:
    Selvom det ikke er et krav, kan multimedieelementer som videoer, diagrammer og lydafspillere signalere en sides kvalitet. Det holder læserne på en side i længere tid. Og til gengæld signaliserer det, at de finder indholdet værdifuldt og værd at gennemgå.

    3. Links

    Ingen side rangeres uden to faktorer –
    relevans og autoritet.

    Link Building

    I SEO henviser man ofte til processen med at opnå nye backlinks som linkbuilding. Og som mange SEO-folk indrømmer, kan det være udfordrende.

    Hvis man vil være god til linkbuilding, kræver det kreativitet, strategisk tænkning og tålmodighed. For at generere kvalitetslinks skal man lave en linkbuilding strategi, hvilket nemt bliver en stor opgave.

    Husk, at dine links skal opfylde forskellige kvalitetskriterier. Plus, det kan ikke være indlysende for søgemaskiner, at du har bygget dem bevidst.

    Dette er strategier til at klare det:

    • Redaktionelle, organiske links: Disse backlinks kommer fra websider, der selv henviser til dit indhold.
    • Opsøgende: I denne strategi kontakter du andre websider for links. Dette kan ske på mange måder. Du kan oprette et fantastisk stykke indhold og e-maile dem for at fortælle dem om det. Hvis de finder det værdifuldt, refererer de igen. Du kan også foreslå, hvor de kunne linke til det.
    • Gæstepost: Gæstepost er blogartikler, som du offentliggør på tredjepartswebsider. Til gengæld tillader disse virksomheder ofte at inkludere et eller to links til dit website i indholdet og forfatterbio.
    • Profillinks: Endelig tilbyder mange websider en mulighed for at oprette et link. Online profiler er et godt eksempel. Når du opretter en sådan profil, kan du ofte også angive din webside der. Det er ikke alle af sådanne forbindelser der har en stærk autoritet, men nogle har. Og i betragtning af at det er let at skabe dem, er de værd at forfølge.
    • Konkurrentanalyse: Endelig analyserer mange SEO’er regelmæssigt deres konkurrenters backlinks for at identificere dem, de også kan arbejde på at skabe for deres websider.

    Sådan kommer du i gang med SEO

    Ingen side rangeres uden to faktorer –
    relevans og autoritet.

    SEO er ikke noget man blot ordner på en gang, og så er det færdigt. Det er et løbende arbejde med optimeringer på baggrund af hypoteser, data og test, der har det formål at give dig bedre placeringer for den rigtige målgruppe over tid.

    • Gennemgå og revider al dit indhold på din webside.
    • Brug et søgeords værktøj til at identificere de søgeord, som folk finder dig med.
    • Målret mod nye søgeord, du vil rangere efter.
    • Producer nyt indhold og optimer eksisterende indhold.
    • Test din websides performance.
    • Anskaf dig et godt Inbound marketing eller SEO-software.
    • Undersøg de websider, der klarer sig godt.
    • Se efter muligheder for at opnå indgående links fra andre lignende websider.
    • Hold øje med din ændring i placeringer og trafik.

    Der findes rigtig mange gode SEO værktøjer, man kan bruge i sit daglige SEO arbejde. Vi har her listet nogle af de mest populære værktøjer og dem vi selv bruger.

    • SEMrush
      • Godt værktøj til at se, hvilke søgeord du bliver fundet på, og hvilke konkurrenter du har på de samme søgeord. Det er også godt til at tjekke hvilke søgeord dine konkurrenter bliver fundet på.
    • Yoast
      • Det bedste SEO plugin til WordPress. Det hjælper dig med at optimere dit indhold i forhold til vigtige søgeord.
    • HubSpot
      • Et godt værktøj til Indbound Maketing.

     

    Vækst med SEO og bliv mere synlig overfor din målgruppe.

    Vi er ikke det almindelige SEO bureau.

    Vi har store ambitioner og der ligger en professionel stolthed bag alt det vi laver, hvorfor vi tager vores arbejde meget personligt.

    Vi følger altid best practice, så du ved at du er i sikre hænder.
    Skulle vi fejle, kan du tro vi altid vil gøre fejlen god igen.

    Vi er en ejerdrevet virksomhed og står derfor altid på mål direkte over for sig som kunde.

     

    LAD OS KOMME IGANG

    Er du klar til at gøre en forskel?