Hvis du allerede har en etableret webshop, eller er ved at få stablet en på benene, er det en god idé at overveje om du har den rigtige betalingsløsning til din webshop. Det er vigtigt at give dine kunder en god købsoplevelse, og det kan blandt andet gøres ved at tilbyde de betalingsløsninger, som de fleste forbrugere forventer, og foretrækker at betale med når de handler på nettet.
Hvilken betalingsløsning foretrækker danskerne?
Når du skal undersøge betalingsløsninger til din webshop giver det god mening at kigge på hvad dine kunder foretrækker. Der kommer hele tiden nye betalingsmetoder på markedet, men det er dog stadigvæk betalingskortet der har førertrøjen. I en undersøgelse fra 2019 har DIBS interviewet online-forbrugere om hvordan de handler på nettet.
Kortbetaling fører massivt med 64% men det skal dog siges at det er en nedgang på 5% fra sidste år, og det sandsynligvis er faldet endnu mere siden. MobilePay er det er det eneste betalingsmiddel, der har set en stigning i popularitet. I undersøgelsen ligger det på 23%, hvilket er en stigning på 7% i forhold til forrige år. Det er især det yngre segment der er godt med på bølgen, i alderen 15-24 år er det kun 58% der foretrækker kort. Men vi spår også at andre wallet-løsninger, så som Apple Pay og Google Pay kommer til at se en stor fremgang.
Hvorfor vælger kunder en bestemt betalingsløsning?
I samme undersøgelse blev man også spurgt om, hvad årsagen var til man foretrak én bestemt betalingsform.
Som man kan se har alle betalingsløsninger deres egen styrke, eksempelvis ser kunder PayPal, som værende nogen med rigtig god sikkerhed, de har gjort meget ud af 2-faktor-godkendelse ved betalinger, og markedsfører sig, som det sikre valg. MobilePay derimod bliver valgt på baggrund af, hvor nemt og hurtigt det er at bruge.
En interessant ting der kom frem ved undersøgelsen er at traditionel kortbetaling ikke fører i nogle kategorier, det er de standardvalget for mange, men det er mere af nød eller vane, end det er på grund af de egenskaber kortbetaling bringer med sig.
Derfor giver det rigtig god mening at tilbyde en bred vifte af betalingsmetoder til dine kunder, så du sikrer dem en god købsoplevelse.
%
af brugere afbryder købsprocessen, hvis webshoppen ikke tilbyder den ønskede betalingsløsning.
Ifølge undersøgelsen forlader kunder deres indkøbskurv, hvis webshoppen ikke har den ønskede betalingsløsning.
Tallet fra 2019 var på 13%, men vi spår at det vil stige markant i fremtiden, i takt med at kunder bliver vænnet til at bruge MobilePay, Apple Pay og Google Pay på andre sider.
Skal jeg tage imod Bitcoin på min webshop?
Som udgangspunkt vil vi ikke sige det er nødvendigt at tilbyde Bitcoin eller andre kryptovaluta på din webshop. På trods af at Bitcoin har eksisteret siden 2009 ser vi ikke mange webshops tilbyde det, så folk er ikke vant til at kunne betale med Bitcoin og andre kryptovalutaer på samme måde som de måske kan være med MobilePay, PayPal og andre wallet løsninger.
Hvordan ser fremtiden ud?
Der er ikke nogen tvivl om, at vi bevæger os mere og mere over i retning af at wallet-løsninger som MobilePay, Apple Pay, Google Pay osv. kommer til at vinde indpas i de danske webshops. Det handler i bund og grund om at fjerne barrierer i købsprocessen og gøre det så gnidningsfrit som muligt for kunden. Når man først har vænnet sig til at kunne købe ting ved et swipe på sin mobil eller sit ur, så virker det oldnordisk at skulle tilbage til en formular, hvor man skal taste alle sine kortoplysninger ind.
De 28 vigtigste spørgsmål ved opstart af webshop.
Drømmer du om at starte en webshop?
Ved opstart af webshop, er der mange ting man skal tage stilling til, lige fra hvilket webshop system man skal bruge til hvordan man skal markedsføre sine produkter.
Inden man når der til, bør man gennemgå vores tjekliste med 28 spørgsmål.