Webproduktion |
5 min. læsetid
af Lasse Holmlund
Videograf og grafisk designer

8 tips til optimering af webshop!

feb 3, 2021 | E-commerce

af Lasse Holmlund
Videograf og grafisk designer
Webshops vinder i disse Corona-tider frem takket være brugervenlige e-handelsplatforme og enkle værktøjer til design af websteder. Kan dit produkt eller din løsning noget, som ikke allerede findes på markedet, og har du lyst til starte din egen webshop, så er her otte tips der kan hjælpe dig med at starte en succesrig webshop. Men husk at webshops ikke er endegyldigt færdige når de går i luften, men at de kræver løbende vedligeholdelse, ligesom hvis man havde en fysisk butik.

1. Opbyg dit brand

Når du sælger online er det vigtigt at opbygge dit brand helt fra bunden. Hvad vil du have at dit brand skal fokusere på, og hvad skal det være kendt for og hvad gør dit produkt eller løsning unik? Kan dit produkt eller din løsning noget, som ikke allerede findes på markedet?

Unikke ideer er kernen i enhver onlinebutik. Planlægger du at sælge løsninger, fysiske produkter eller endda din viden? Sørg for, at dine ideer er veludtænkte inden du beslutter dig for at starte en webshop. Lav markedsundersøgelser for at sikre, at dine ideer holder vand, og at der er et publikum for de typer produkter eller løsninger du vil sælge.

2. Vælg den rette webshop-løsning

Det er vigtigt at vælge den rigtige webshop-løsning. Hvis du ikke har erfaring med webudvikling skal du vælge noget, der er brugervenligt og kan ekspanderes i fremtiden, hvis din virksomhed har brug for at vokse hurtigere end forventet. Om du vælger at oprette en webshop selv, eller tilkøbe en webshop-løsning skal du tage stilling til, hvilken platform du ønsker at anvende. Nogle af de mest almindelige løsninger er:

 

3. Start en blog

Blogindlæg er en fantastisk måde at interagere med dine kunder på. Det er også en fantastisk måde, hvorpå nye kunde kan se eller opdage dit produkt eller løsning. Blogindlæg kan nemlig indekseres af søgemaskiner, som kan være med til at øge din tilstedeværelse på nettet og hjælpe med eksponering af dit produkt eller løsning. To til tre blogindlæg om ugen vil være optimalt og anbefalelsesværdigt. Hvis du ikke har tid til at være så produktiv så kan du overveje at oprette 5-7 indlæg og planlægge til at udkomme de kommende uger, så du ikke behøver at beskæftige dig med blogindlæg det næste stykke tid.

4. Billeder og produktbeskrivelser

Billeder er en oplagt måde at vise dit produkt eller løsning frem på. Uanset om du sælger fysiske produkter eller løsninger, så sørg for at have rigeligt med billeder. Husk på at kunderne ikke står i en fysisk butik, hvor de kan se og mærke produktet. Hav derfor billeder fra flere vinkler, og gerne billeder af produktet eller løsning i dets tilsigtede brug – og evt. også billeder af emballagen og alt hvad der ellers medfølger. Det er jo i din interesse at kunderne ved hvad de køber, så sørg for at dine produktbeskrivelser matcher billederne og er fyldestgørende.

5. Oplys om lagerstatus

Husk at gøre kunden opmærksom på hvilke leveringstider de kan forvente. Leveringstiderne skal være realistiske for hvornår kunden kan forvente at modtage deres vare. Mange kunder ønsker ofte deres varer nu og her, men det er vigtigt at være realistisk. Lange leveringstider fører til utilfredse kunder, der ikke vender tilbage.

6. Tilbyd populære betalingsmuligheder

Ingen webshop kan eksistere uden betalende kunder. Tilbyd en bred vifte af populære betalingsmuligheder til dine kunder, så de let og ubesværet kan foretage et køb. F.eks. har de fleste altid deres mobil på sig, så derfor ville en oplagt mulighed være at tilbyde MobilePay for at gøre det hurtigt og nemt for kunden. Læs mere om det her.

7. Glem ikke de sociale medier

Glem ikke at sociale medier er en af de vigtigste platforme du kan promovere din webshop på. Med tilstrækkelig opmærksomhed kan interessen for din webshop eksplodere på sociale medier i løbet af få uger med et par velplacerede indlæg. Det er svært at gå viralt og det er lidt som at vinde i lotteriet, men hvis du kan tilbyde dit publikum kvalitetsprodukter, overkommelige priser og et god brand, så vil internetbrugere accepterer dig og spreder dit brand som en løbeild. Brug Twitter, Facebook, Instagram og endda YouTube, hvis du vil udvide din virksomhed til nye højder.

Underkend ikke vigtigheden af sociale medier i din forretningsplan. Sørg for at opbygge dit brand på sociale medieplatforme i god tid inden du starter din webshop.

8. Giv god kundesupport

Kundesupport er vigtig, især hvis du sælger tekniske løsninger, der kræver oplæring eller introduktion til nye tiltag. Sørg for at tilbyde mere end én kundeservicemulighed. Det kunne f.eks. via en chatbot, telefonopkald, e-mails, Facebook eller en Trustpilot-konto dedikeret til at besvare supportspørgsmål. Måske har du behov for at få hjælp fra andre til at supportere din virksomhed. Hvis du kun er dig selv i virksomheden, og ene mand må tage dig af snesevis af ordrer, bliver du let overbebyrdet, hvis du samtidig skal yde kundesupport. Det kan din virksomhed i sidste ende komme til at lide under, hvis du ikke kan yde den rette support til dine kunder og inden for en overskuelige tidsramme.

De 28 vigtigste spørgsmål ved opstart af webshop.

Drømmer du om at starte en webshop?

Ved opstart af webshop, er der mange ting man skal tage stilling til, lige fra hvilket webshop system man skal bruge til hvordan man skal markedsføre sine produkter.

Inden man når der til, bør man gennemgå vores tjekliste med 28 spørgsmål.

Download gratis tjekliste
Tjekliste til webshop - CPH digital

LAD OS KOMME IGANG

Vil du høre mere om mulighederne indenfor opstart af egen webshop?