MARKETING | 5 MIN. LÆSETID

Sådan kører du en Inbound marketing kampagne

jan 13, 2020 | Marketing, Marketing automation, Video

af Sara Kjærbye

Sara er CPH digitals Project Manager og Inbound Marketing specialist. Hun leder kunder sikkert i mål fra strategi til planlægning og eksekvering.

Sharing is caring! – og det er hvad inbound marketing handler om. Del ud af din viden inden for de emner, som dine ideelle kunder interesserer sig for og finder relevante. Før du ved af det, har du fået varme leads for din virksomhed, men arbejdet med at tiltrække nye kunder til din forretning stopper ikke der. Vi dykker ned i, hvad inbound marketing er for en størrelse og hvilken tankegang, der ligger bag. 

 

Inbound marketing er en holistisk tilgang til marketing, der bygger på data og kendskab til dine kunders ønsker og behov. Du kan næsten ikke kende dine kundegrupper godt nok og du bør hele tiden søge efter at være opdateret på, hvordan dine kunders adfærd, udfordringer, mål og interesser ændrer sig. Den viden skal du først og fremmest bruge som inspiration til at kreere content som tiltrækker nye leads.

Man kan derfor anse inbound marketing som værende en modsætning til traditionel outbound marketing, hvor markedføringen bliver skubbet ud til modtageren gennem formater som eksempelvis printannoncer, pressemeddelelser, telemarketing og digitale skærme i bybilledet. Mens outbound med sin afbrydende karakter forsøger at skubbe budskaber ud til så mange mennesker som muligt, så handler inbound marketing om at tiltrække kvalificerede leads baseret på deres behov.

Metodologien bag inbound marketing 

Inbound marketing handler om at blive fundet online af din målgruppe. Derfor matcher inbound marketing den måde, hvorpå købere i dag træffer købsbeslutninger. Det kræver, at du først og fremmest anerkender, at internettet er der hvor folk undersøger, beslutter og køber – og det gælder ikke kun B2C, men også B2B produkter og serviceydelser. 

Ved at producerer indhold der stemmer overens med dine kunders behov og interesser, tiltrækker du naturligt kvalificerede leads, som du nemmere kan konvertere, lukke og pleje i fremtiden.

Der er 4 markedsførings stadier, der er vigtige, når vi taler om inbound marketing: attract, convert, close og delight. Her får du en kort introduktion til dem.

Attract
I den første fase vil dine drømme kunder være fremmede for dig og dit brand. Her skal du opbygge opmærksomheden omkring dit brand og tiltrække ny trafik til dit website. Det gør du ved at tilbyde relevant content på det rigtige tidspunkt på de kanaler, hvor du ved din målgruppe er til stede. For at tiltrække dine målgruppe på et dybere niveau gennem inbound marketing skal du optimere al din content med en SEO strategi. En SEO strategi kræver, at du målretter mod bestemte søgeord og sætninger, der er relateret til dine produkter eller tjenester samt de udfordringer, du løser for målgruppen.

Convert
Når du har tiltrukket besøgende til dit website er målet at få dem til at konvertere eller dele deres kontaktinformation med dig. På den måde kan du kontakte dem i fremtiden med relevant og interessant indhold og øge dine chancer for konverteringer. Her bør du tilbyde downloadbart content som dine leads finder stor værdi i som bytte for deres kontaktoplysninger. Anvend din viden om målgruppen som udgangspunkt for beslutningen om hvilke typer af content du skal producere. Eksempler på content der kan downloades kunne være e-bøger, whitepapers, how-to-guides, videoer eller checklister.

Close
Du genererer mere kvalificeret trafik og leads gennem dit website, men hvad så? Du oplever måske, at dine leads ikke er helt købedygtige endnu. Din opgave er nu at pleje disse med det rigtige indhold på det rigtige tidspunkt for at hjælpe dem med at købe dine tjenester eller produkter, som løser deres udfordringer. Ved at udføre en målrettet og personlig lead nurturing-strategi, vil du med succes forkorte salgsprocessen. Det skyldes at du på sigt øger kvalifikationsniveauet og den viden du har delt med dine leads skaber større tillid til din virksomhed. Noget som vil hjælpe til at konverterer leads til reelle kunder.

Delight
Selv når et nyt lead er blevet til en kunde er det vigtigt at fortsætte med at holde relationen vedlige. Du skal sikre at dine kunder er glade, tilfredse og føler sig støttet i lang tid efter de har foretaget et køb. Det involverer at du fortsætter den positive oplevelse ved at tilbyde dem eksklusivt content, udsendelse af spørgeskemaer og håndterer kundernes både store og små interaktioner med din virksomhed på både mail, telefon, sociale medier eller chatbots, som du med fordel kan integrere på dit website. Det er dét som skaber gode og langvarige kunderelationer, der indbyder til at de har lyst til at anbefale dig til andre.

Dine første steps mod en succesfuld Inbound Marketing strategi

Lav Buyer Personaer 

En buyer persona er en semi fiktiv karakter af din ideelle kunde. Personaens karakteristika bør baseres på data og erfaringer fra dine eksisterende kunder. Ved første tanke kan det måske virke som spild af tid at skabe fiktive karakterer, men buyer personaer kan give struktur og kontekst for din virksomhed. Det kan samtidig gøre det nemmere at kortlægge hvilke typer og temaer dit content skal indebærer og sikre at dit team kan skabe den bedste kundekontakt igennem hele købsrejsen. Når du bliver klogere på din ideelle kundes udfordringer, mål, deres demografiske træk osv. kan du bruge det til at kreere en inbound strategi der sigter mere præcist mod at tiltrække de mest værdifulde besøgende, leads og kunder til din virksomhed.
Du kan starte arbejdet med at lave dine buyer personaer ved hjælp af det buyer persona værktøj, som opfinderne af inbound marketing begrebet, Hubspot, har udviklet.

Gør dine virksomheds mål SMARTe
Mål er gode at have – de hjælper os med at bevise, hvor effektive vi er, holde os fokuserede og presser os til at være bedre. Men mål kan hurtigt gå hen og blive helt ubrugelige, hvis de ikke er forankrede i virkeligheden. Derfor er det vigtigt at sætte SMART-mål. Nok er SMART et akronym for de mål du bør sætte for dig selv og din forretning, men dine mål skal så sandelig også være smarte. Her er, hvad vi mener med at sætte SMART-mål:

Specifikt:  Angiv reelle tal med reelle tidsfrister. Undgå blot at sige, “Jeg vil have flere besøgende.” Men spørg dig selv, hvor mange besøgende og hvornår skal disse være opnået.

Målbare:  Sørg for, at du kan spore dit mål. Skjul ikke bag buzzwords som “brand engagement” eller “social indflydelse.”

Attraktive: Arbejd dig hen mod et mål, der er udfordrende, men muligt. Forsøg ikke at overtage verdenen på én nat. 

Realistisk: Vær ærlig overfor dig selv, fordi du ved, hvad du og dit team er i stand til. Glem ikke de forhindringer, du muligvis skal overvinde.

Tidsbegrænset: Giv dig selv en tidsfrist. Bliv ikke ved med at sigte efter et mål, du muligvis rammer “en skønne dag.” Sæt derfor en tidsramme du og dit team skal arbejde inden for.

Nu har du fået indsigt i hvad der ligger bag Inbound marketing tankegangen og kender til de første steps mod en succesfuld inbound marketing kampagne. Men hvad skal gøre efter at have lavet dine buyer personaer og sat SMART-mål for din inbound marketing indsats? 

Find ud af det ved at downloade vores gratis checkliste nedenfor. Her vil du finde ud af hvilke elementer du skal have styr på inden du trykker ‘kør’ på din inbound marketing kampagne